
ASEMISK SKRIFT
Hvad er asemisk skrift? Det kort svar er: ulæselige tekst skabt af tegn uden indhold. Det mest præcise svar giver den asemiske skrift selv, fordi den netop svarer på spørgsmålet uden brug af sproglige konventioner. Spørgsmålet rejser sig derfor øjeblikkeligt, når man møder de ulæselige og utilpassede skriftformer. Denne bog svarer på spørgsmålet netop ved at stille det. Med enoghalvtreds opslag, hvor forskellige skrifter pulserer hen over siderne og stiller sig til rådighed for læserens suverænt frie læsende blik. Et forord af forfatteren trækker et personligt spor gennem bogens væv af tekster. En elegant og sårbar tråd i forvandling til oprørsk litteratur. En litteratur der ultimativt fordrer, at læseren vælger sine egne stier.
foto: Bente Aarby


MIN PRIVATE HIMMEL
“Kun himmelbogen gad jeg læse …”
Forfatteren Kamilla Jørgensen rækker fra sit sygeleje ud efter læseligheden i det åbne. Der får hun øje på himmelhvælvet, der ligner en tekst om det hele. Drømmen om at læse i himmelbogen må hun opgive, sengeliggende som hun er, og udskifter drømmen med billeder fra himmelarkivet. Et udvalg uden skyer, flagstænger og andre objekter, men med opmærksomheden rettet mod himlens farver, er nu samlet i denne farvevifte af en bog.
Forkortelse kalder forfatteren Inger Christensen sprogets poetiske udgrænsning af altings læselighed. Med reference til Borges’ fortælling om landkortet, der bestandigt forstørres og til sidst er lige så stort som hele verden, kredser Christensen om overgangene mellem ord og verdens fænomener. Som en slags visuel og tekstuel pendant samler Kamilla Jørgensens “Min private himmel” et udvalg af himlens læselige billeder, “forkortet” til farveviftens poetiske kapacitet til at blive bladret i - som en bog på Arkhest.

“Min private himmel” udkom i forbindelse med gruppeudstillingen Himmelvendt i 2020 på udstillingsstedet t e k s a s, hvor Kamilla Jørgensen samtidig udstillede udendørsskulpturen Himmelvifte (2x1,5m). Læs mere på www.teksas.dk.

Foto: bladr
OMSLAG2020
red. Tanja Nellemann Kruse og Kamille Jørgensen










20 forfattere og 20 billedkunstnere åbner 2020 med en stak omslag til det, der kunne være fremtidens bøger – 40 omslag til fiktive udgivelser. Der er altså tale om omslag uden indhold, omslag til bøger, hvor form, indhold, genre spænder fra poesi til teori.
Bidragyderne er: Lise Autogena / Joshua Portway, Jacob Borges, Jan Bäcklund, C.Y. Frostholm, Rasmus Graff, Christina Hagen, Thorgej Steen Hansen, Lise Haurum, Ida Marie Hede, Mia Helmer, Peter Holst Henckel, Mette Østgaard Henriksen, Andreas Vermehren Holm, Jytte Høy, Jakob Jakobsen, Hanne Nielsen & Birgit Johnsen, Kamilla Jørgensen, Åse Eg Jørgensen, Line Kallmayer, Jeuno Kim / Seewon Hyun / Choi Haneyl, Thomas Hvid Kromann, Tanja Nellemann Kruse, Pablo Llambías, Louise Vind Nielsen, Joakim Norling, Lise Nørholm, Signe Parkins, Ditte Lyngkær Pedersen, Asger Schnack, Martin Glaz Serup, Jens Settergren, Åsa Sonjasdotter, Sternberg, Morten Søkilde, Morten Søndergaard, Pär Thörn, Christian Vind, Iben West / Klaus Marthinus, Peter-Clement Woetmann, Kristoffer Ørum
FUGL
Gitte Broeng | Åse Eg Jørgensen | Lise Haurum | Kamilla Jørgensen
Tanja Nellemann Kruse | Bodil Sohn | Iben West
FUGL er et fælles bogværk, der består af syv selvstændige kapitler. På syv vidt forskellige måder udforsker de medvirkende kunstnere fugles fjerklædte eksistens. Historisk set har fugle indtaget en fremtrædende plads i billedkunst og litteratur – som symbol på frihed og bevægelighed. Bøger kan skifte hænder og krydse landegrænser, verdenshave eller kontinenter. Fugles flugt og migration minder i den forstand om bøgers mulige distribution. FUGL søger at udnytte bogmediets potentiale, når det kommer til at kunne bevæge sig frit og uforudsigeligt rundt i verden med visuelle og sproglige fortællinger.



SELVPORTRÆT SOM TINE
Denne roman er en afskrivning af Herman Bangs kærlighedshistorie Tine, hvor heltindens navn er skiftet ud med mit eget.
"Kamilla kastede sig pludselig paa Knæ ned paa Stengulvet, og, med Hovedet boret ned i den snavsede, forkrøllede, misbrugte Seng, hulkede hun fortvivlet."
"Kamilla fulgte ikke Ordene; hun hørte kun Skovriderens Røst, som hun kendte fra saa mange stille Aftener, og hun saá igen Fru Berg som hun sad der under Lampen, og hun hørte hende lé, som hun lo ad Kamillas strømmende Taarer – Kamilla, der tog Livet saa glad, græd over Bøger som en Kalv – Taarerne, der nu brød frem igen én paa én …"



INGER CHRISTENS ALFABET
– en alfabetisering
En klassificering af tegnene i Inger Christensens
systemdigtsamling Alfabet i alfabetisk orden.
64 SKAKFELTER, ensumaffakta forlag







