Silence

(bogsider, 15 rammer á 43x33)

 

Bogens hovedrolleindehaver er normalt teksten, men hvad er det for en stilhed, der møder os, når vi slår omslaget til side og ser forsats og bogblok for første gang? Hvad ligger der i de tomme indledende papirarks næsten umærkelige henvendelse til os? Hvor vi i bedste fald kun er i besiddelse af en titel og en påvirkelig forventning? Ved at fjerne bogstaverne fra bogsider og sætte forsatser i ramme har jeg søgt at genskabe stilheden fra bøgernes første tomme sider, at bortradere fortællingen og symbolerne for at se, om litteraturen kan tænkes også at husere under det semantiske niveau – ligesom Robert Rauschenberg med hans udviskning af en de Kooning-tegning eller John Cage med sit musikstykke 4’33 med fire minutter og treogtredive sekunders stilhed forsøgte at gøre betragteren og lytteren til dem, der fyldte de opstillede rammer med indhold. Rammerne har været udstillet hos Charlotte Fogh Gallery i 2015 i forbindelse med Anders Bonnesens udstilling "Words are the Clothes Thoughts Wear".

FORSATSER

Illuminated Poems

Hændelser fra den umiddelbare uvirkelighed

Verden finnes ikke på kartet

Kun stemmen bliver tilbage

Eftersøgningen

Där anteckningarna sluter

RADERINGER

Hemmelighedstilstanden, 11 pkt. Palatino

Intethedens grimasser, 10,5 pkt. Garamond

Le degré zeró de l’écriture, 12 pkt. Baskerville

Silence, 11/12 pkt. Linotype Aldus

Noveller og tekster for intet, 11 pkt. Intertype Garamond

Det verdiløse, 10,5/15 pkt. Sabon

Venedigs vandmærke

11 pkt. Linotype Granjon

 

Utrota varenda jävel

11 pkt. Intertype Garamond

Der Mann ohne Eigenschaften

Le degré zeró de l'écriture